Kaasuautojen määrä jatkaa kasvuaan

Kaasuautojen ja kaasun tankkauspisteiden määrä jatkaa voimakasta kasvuaan edelleen. Suomen teillä kulkeekin tällä hetkellä jo yli 12000 kaasuautoa, joihin voidaan tankata maakaasun lisäksi tulevaisuuden polttoainetta eli biokaasua.  Voimakkaasta kasvusta kertoo jotain se, että vuonna 2017 kaasuatoja oli noin 3000 kappaletta.

Tankkausasemaa luvassa lisää

Tankkausasemien jakeluverkosto on tällä hetkellä (03/2021) noin 60 tankkausasemaa ja tankkausasemia on tulossa koko ajan lisää. Vuonna 2010 tankkausasemien jakeluverkosto käsitti noin 15 asemaa.

Energiavirasto päätti vuoden 2021 aluksi investointituesta, jonka turvin päästään rakentamaan peräti 18 uutta tankkausasemaa. Energiavirasto myöntää tukeaan tarjouskilpailun perusteella. Uusi tankkausasema kustantaa arviolta 500 000€ ja Energiaviraston tuen suuruus tankkausasemaa kohden on noin 30%.

Uusia toimijoita alalle

Tällä hetkellä valtaosaa tankkausasemista isännöi Gasum Oy ja varmasti myös jatkossa. Gasum Oy:n rinnalle on tullut viime aikoina mukaan uusia toimijoita. Esimerkiksi Pohjanmaalla toimiva ja biokaasusta polttoainetta jalostava Stormossen rakentaa Vaasan seudulle jo kolmatta tankkausasemaansa.

Vaasan näyttää muille esimerkkiä

Vaasan kaupunki on ollut kaasuautoilussa edelläkävijä. Kaupunki siirtyi käyttämään joukkoliikenteessä biokaasulla kulkevia busseja. Tällä toimella Vaasan kaupunki pudotti paikallisliikenteensä hiilidioksidipäästöt lähes nollaan. Bussit käyttävät vaasalaisten ruokajätteistä ja jäteveden lietteestä jalostettua biokaasua.  Toivottavasti Vaasan kaupungin esimerkki saa myös muuta kaupungit ja kunnat toimimaan samoin.

Stormossen jalostaa biokaasusta polttoainetta kaasuautoille.

Lappi toistaiseksi ilman kaasun tankkausasemaa

Vaikka kaasun tankkausasemien määrä on kasvaa kovaa vauhtia, niin jakeluverkosto ei ulotu Oulua korkeammalle. Yhdellä tankkauksella ajaa autosta ja ajotyylistä riippuen 350-500 kilometriä eli Oulussa tankatessa pääset todennäköisesti lomakohteeseesi tai ainakin lähelle, mutta paluumatkalla joudut turvautumaan kaasuautosi käyttämään toiseen polttoaineeseen.

Kaasuautot ovat ns. hybridiautoja, mutta käyvät ensisijaisesti kaasulla. Kaasun loppuessa kaasuauto alkaa kulkemaan automaattisesti toisella polttoaineella.

Kaasuautoilijat toivovat, että Lapin pääkaupunki Rovaniemi saisi lähiaikoina oman kaasutankkausaseman. Tämä helpottaisi ja toisi lisämukavuutta kaasuautoilijan Lapin matkaan. Kaasun tankkausasema Rovaniemellä voisi omalta osaltaan lisätä myös kaasuautoilijoidn määrää.

Tämä artikkeli on kirjoitettu YLE:n artikkelin pohjalta ja alkuperäisen artikkelin voit lukea täältä.


Oletko kiinnostunut ostamaan kaasuauton tai kilpailuttamaan autosi vakuutukset?